24 junio 2010

Una reflesión

Leo en una charlá del periódicu Diagonal cola genti´l proyeutu depriendi que "como el cántabro evolucionó adaptado a nuestro medio durante siglos, constituye un vehículo comunicativo idóneo, cuyo decaimiento solo fue provocado por la imposición y las ideas supremacistas."

Bien polo del decaimientu, pero. ¿Es el cántabru la forma idónea d´espresase en Cantabria al ser una lengua que estuvo jiciéndose durante siglos nesti entornu concretu? Es una teoría que vien a icir que, pinto´l casu, el inuit es el mou perfeutu de parlar pa los esquimales o el fang pal África ecuatorial porque los sus parlantes lu crearin y adaptarin al su entornu.


Y no pinta mal la teoría. El problema es que se arrima a otras visuales genetistas (talmenti las supremacistas que critican) y que aplicalas puei traenos daque problemas. Porque enestonces estaríamos d´alcuerdu en que el cántabru está perfeutuamente adaptau pa parlar del sistema agrícola-ganaeru que aquí dominó varios siglos pero está juera de juegu parlando de interné o nuevas tecnologías.


El cántabru tien el su principal sustratu en una lengua mediterránea (latín) que se impuso sobre otra que desistía (celta y quiciás tamién impusta sobre otra anterior) sobre la que dimpués se impuso otra variante (castellanu); una rueda que mos llevaría toa la historia.


Al final quedan lenguas y presonas que al gastalas las jacen evolucionar sea cual sea el su origen.

4 comentarios:

Anónimo dijo...

Recuerdo el primer cartelón con el que me topé al llegar a Sanabria (zamora): "Hostal La Casuca".

Tenemos que confiar en el potencial adaptativo de la lengua a manos de... sus hablantes.

Saludos,

Serrón

Anónimo dijo...

Nu sabía qué era eso del genetismu, peru polo que leo en páginas católicas, es "una tendencia social, muy destendía enti los “países desarrollaos”, que permiti l'albortu de los seres humanos genéticamenti “defectuosos”, gracias a las téunicas de diagnósticu prenatal que trebajan con embrionis".

La verdá, nu soi pa vé-l'arrelación cono que diz L'Argayu, ya mos desplicarás el paralelu tapecíu. A la mejor son supremacistas los eculugistas de tol mundu que deciendin la naturaleza autótona y la diversidá. Reaicionas a la entrevista cumu reaicionaba De la Serna cuandu le dicían que había que plantar vegetación autótona nel Parqui Las Llamas.

Y sí, estoi d'alcuerdu en qu'el cántabru está perfeutuamente adaptau pa parlar atentu al sistema agrícola-ganaeru peru en juera juegu asuntando de nuevas tecnologías. Y está adautau al muestru clima y en juera juegu si sigui el cambeu climáticu. Lo mesmu que las lenguas amerindias amazónicas están perfeutamenti adatáas a la selva (tienin un carrau de palabras pa lo que nós dicimos "verdi") y estarán en juera juegu pa parlar de presas, desertificación y espoliu. Peru ellos irán adatando la lengua a la nueva rialidá, porque la caltienin viva. El muestru problema es que la reclusión de la lengua cántabra enas últimas décadas ha lastrau la su evolución y le ha impedíu evolucionar cona nueva rialidá cumu sedría lógicu. Onqui ondi se caltién viva, sí que lo jezo, ahí está el "traili" (trailer) de los pasiegos. Peru esi problema, a nivel de TIC, tiénelo jasta'l castellanu, nu sé cuál es el problema de lo reconocer.

Trenti

veceru dijo...

Hola Trenti:
¿páginas católicas? ¿albortu? pero onde juisti a dar hom!
Genetista cumu relativu al origen de las cosas: teorías que enfatizan la génesis de los procesos o produtos culturales.
Es solo una reflesión (al leer una entrevista pública) sobre el conceutu de lo autótonu, que nunca me prestó mucho. Quiciás escuché jartu veces el AUTOTO NO de La Jumera.
En dengún casu es un custionamientu de lu que jaz L´Argayu. (http://lavecera.blogspot.com/2010/03/largayu.html)
Es debate, un pocu debate pa cerner las seseras.
Saludos

Anónimo dijo...

Pusi "genetismo" nel Google y lo primeru que pareció, lin.

Esquerpámonos entós atentu al concetu de lo autótonu, ya asuntaremos, peru es que la entrevista parla d'ú EVOLUCIONÓ, no d'ú jué la "génesis".

Saludos.